Laatste week in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Lisette Elk - WaarBenJij.nu Laatste week in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Lisette Elk - WaarBenJij.nu

Laatste week in Rome

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

09 September 2014 | Italië, Rome


Haaiiii allemaal,

Daar was ik weer :)! Mijn laatste paar dagen in het prachtige Rome. Mama en Josiene zijn nu bij mij en daar ben ik heel erg blij mee. Het is fijn om ze weer te zien en te spreken. Voor even twee vertrouwde mensen om mij heen. Ik vind het leuk om ze Rome te laten zien. Alle leuke plekjes waar je als toerist eigenlijk niet zal komen. Of gewoon ergens naartoe te kunnen lopen zonder op de kaart te kijken, of de juiste bus te pakken om ergens naartoe te gaan.

Eerst weer even beschrijven wat ik de afgelopen week nog heb gedaan.

Zaterdag 30 augustus
Vandaag een dagje strand met Margot. Om 11.00 uur afgesproken op Termini en vanaf daar kan je de metro en de trein pakken naar Lido di Ostia. Deze keer dus niet met de auto. Het was een heerlijk dagje. Lekker niks doen alleen maar boekje lezen, zwemmen en van de zon genieten. Rond 17.00 uur gingen we weer naar huis. Toen ik thuis kwam realiseerde ik mij dat ik geen eten in huis had om ’s avonds te koken. Dus snel onder de douche gesprongen en mijn tas gepakt om richting supermarkt te gaan. Terwijl ik in de gang stond met de voordeur in mijn hand vroeg Oksana (moeder van gastgezin waar ik woon) of ik mee wilde eten. Nou graag! Dus heeeeerlijke pasta gegeten. Alleen zoals de Italianen het kunnen maken.

Zondag 31 augustus
Vandaag is de laatste zondag van de maand. En dat betekent dat het Vaticaanse museum gratis is. En ik wilde graag naar dit museum. En nu het gratis is..! Ach ik blijf een Hollander natuurlijk. Ik wist dat de paus zich vandaag weer op het plein zou laten zien dus ik gokte dat rond 11.00 uur het rustigst zou zijn voor de rij naar het museum. Maar eenmaal bij het Vaticaan stond er een enorme rij. Toch maar in de rij gaan staan. Na 10 minuten dacht ik, oeps! Ik heb een korte broek en een hemdje aan. Nu mag ik vast niet naar binnen. Ik nog vragen aan zo’n gids, en die zei ook dat ik zo niet naar binnen zou mogen. Wat zal ik nu doen, blijven staan of uit de rij gaan? Als ik uit de rij zou gaan had ik geen tijd meer om andere kleren aan te doen want het museum sluit om 12.30u. Ik ben toch maar op de gok blijven staan. En wat blijkt, totaal geen controle. Niet tegengehouden door de beveiliging! Ben blij dat ik ben blijven staan! Museum is erg mooi. Veel verschillende soorten kunststijlen. Er was een ook Egyptische afdeling. Dat blijft toch ook erg mooi hoor. Daarnaast veel marmeren witte beelden. Uiteindelijk sta je in het sixtijns kapel. Daar vergaderen de kardinalen als er een nieuwe paus moet worden gekozen. Na het Vaticaan gelopen naar Borgo Sant Angelo. De engelenburcht. Met een brug ervoor met allerlei engelenbeelden. En daarna doorgelopen naar de Bocca della Verita. Voor mijn jeugdige lezers die vroeger Bassie en Adriaan keken: dat is een beeld met een gleuf als mond. Als je je hand in de gleuf steekt en je bent een leugenaar dan wordt je hand er af gehakt. Stond een enorme rij dus alleen maar even foto van afstand genomen. Ik was vlakbij Trastevere dus Margot en ik hadden afgesproken om een terrasje te pakken. Daar hebben we heerlijk twee witte wijntjes weg zitten drinken. Thuisgekomen was Oksana net van plan om met GianPauolo naar het park te gaan. Ik wilde graag mee, en toen besloot Allesandro dat hij ook mee wilde. Dus gezellig met zijn vieren naar een mooi park. Daar met de bal gespeeld samen met GianPauolo. Onderweg naar huis zijn we gestopt bij een pizzeria uit Sardinië en hebben we pizza gegeten. Zo lief die mensen. Deze avond op tijd naar bed want morgen begint mijn laatste week school!

Maandag 1 september
Om 9.20 uur in de schoolbanken. Vandaag mochten we 20 minuten later beginnen omdat om de twee weken is er een wisseling van de studenten. Dus ik zat in een nieuwe klas! Wel wat oude bekenden gelukkig. En ook nog dezelfde docente.
Voor de rest niks bijzonders gedaan deze dag.

Dinsdag 2 september
Na school eerst thuis gegeten. Daarna wilde ik een ijsje halen bij Gioletti. Daar schijnen ze ook erg lekker ijs te hebben, dus dat moet ik proeven natuurlijk! Het is ongeveer 45 minuten lopen en dat vond ik wel mooi. Dus met de benenwagen richting Gioletti. Het was weer heerlijk ijs. Hier stonden ze helemaal in de rij om ijs te halen. Wow! Nog niet eerder gezien. Terug de bus genomen. Eenmaal thuis gekomen vond ik het tijd worden om een rondje te gaan hardlopen. Even alle ijsjes, pizza en pasta er af trainen. En het was bewolkt weer dus zou niet vol in de zon lopen. Het was een zwaar rondje. Warm, geen mooi park om in te lopen en al 6 weken niet getraind ofzo. Maar toch gedaan! Daarna heel voldaan gevoel.

Woensdag 3 september
In een grote winkelstraat heb je Queen’s Chips Amsterdam zitten. Ik had al eerder gezien dat je daar een zak patat met mayonaise kunt halen en daar had ik nu zooooo’n zin in! Dus een patatje gehaald. Heeeerlijk!

Donderdag 4 september
Mijn een-na-laatste volle dag bij mijn gastgezin. Alvast beetje begonnen met wat tassen in te pakken. ’s Avonds ging ik met een paar meiden een hapje en een drankje doen in Trastevere. Als afscheid. We kwamen bij een restaurant en daar hoefde je alleen je drankje te betalen en dan kon je onbeperkt eten. Lekker! Was erg gezellig en de Aperol Spritz was wederom heerlijk!

Vrijdag 5 september
Laatste dagje school! Vreemd! Na drie weken klaar met de Italiaanse lessen. Afscheid genomen van de docent en mijn klas. Ik heb het gevoel dat ik mij in het Italiaans wel aardig verstaanbaar kan maken. De standaard woorden en zinnen ken ik wel. Van de week was ik gevraagd of ik vandaag samen met een paar klasgenootjes model wilde zijn voor de nieuwe brochure van de taalschool. Dus overal foto’s gemaakt, in de klas, in de hal, in de tuin op de trap. Ze komen binnenkort op de website van de taalschool.
Mijn laatste dag bij mijn gastgezin. Dus afgesproken dat ik de middag en avond bij hen zou zijn en dat we allemaal leuke dingen zouden doen. En ze hadden wat leuks in petto! Naar het strand! Heerlijk! Voordat we weg gingen had ik ze bedankt met een bos bloemen en een rode wijn voor hun gastvrijheid. Het is een hele lieve familie, ze nemen je echt op in hun gezin en dat was erg fijn. Op het strand waaide het harder dan we dachten, dus even de zee in gesprongen om beetje af te koelen maar al snel werd het wat frisser. Na het strand namen ze mij mee naar een restaurant. Dat was weer overheerlijk eten!

Zaterdag 6 september
Vandaag is mutti jarig! En zij en Josiene komen naar Rome! Jeeeeeeeeeeeeeeejj!!! Ze landen al om 9.35u dus ik moest vroeg op om ze op te halen van het vliegveld. De koffers lieten lang op zich wachten dus uiteindelijk kwamen ze pas 10.30u naar buiten. En toen hebben we even flink geknuffeld met elkaar. Met tranen in onze ogen natuurlijk weer. Ik had ze toch alweer 4,5 week niet gezien. Time flies…..! Na ons mooie appartement, met uitzicht op het Vaticaan bekeken te hebben, en onze koffers uitgepakt gingen we op pad! Het is maar 5 minuten lopen naar het Vaticaan dus daar eerst heen gegaan. Het Josiene haar eerste keer in Rome dus alle highlights moeten we af. Van het Vaticaan gelopen naar het Castel Sant Angelo. Vlakbij Sant Angelo weet ik een heerlijk restaurant waar ik ook met Gosina heb gegeten. Gosina en ik hadden toen veel gratis limoncello gehad dus dat moest we nogmaals proberen natuurlijk! En ja hoor, hij herkende mij nog van vorige keer dus bij aankomst kregen we al gelijk een glas prosecco. Josiene lust dat niet dus al snel ging dat glas onze kant op. Na de pizza en bij de caffe een limoncello genomen. Deze was van het huis. Daarna vroegen we de rekening, weer een limoncello. Mijn moeder zei dat ze gek was van Sardinie en Mirto. Dus hup, we kregen nog een mirto. Maar van alles kregen we 3 glaasjes. En Josiene lust het niet dus dat 3e glas ging steeds naar mutti en mij. Je snapt het al, na het middageten gingen we zingend naar huis! Voor het avondeten waren we uitgenodigd door mijn gastgezin. Leuk om mama en Josiene te laten zien waar ik de afgelopen 3 weken geslapen heb. Ze hadden een heerlijke pasta gemaakt met sla en breseola. Als toetje zelfgemaakte tiramisu! Mmmmhhh!!! Mama had als cadeau Belegen kaas, kaneelstok en muntdrop voor ze meegenomen. Dat vonden ze erg leuk.

Zondag 7 september
Deze ochtend was er een leuke markt in Trastevere. Dus 7 uur (!!! ja ja!) de wekker. Rond 9 uur waren we op de markt. Het eerste gedeelte was een soort rommelmarkt, dus dat was niet zo leuk. Maar tweede gedeelte was wel leuk! Ik heb een linnen rok gekocht en Josiene een vest. Om 12.00 uur zou de paus weer spreken dus daar wilde we graag heen. We hebben wel 3 kwartier lopen zoeken hoe we daar zouden komen. Eerst met openbaar vervoer, daarna taxi, maar elke taxi zat vol. Pfffff… ik werd er helemaal chagrijnig van. Uiteindelijk de tram genomen naar een taxi standplaats en de taxi genomen naar Vaticano. Precies 12.00 uur kwamen we aan op het plein. Was weer mooi om de paus te zien en te horen. Op een gegeven moment wilde we richting een plasma scherm om een betere foto te maken. En wie raakte we kwijt? Ja hoor, Josiene natuurlijk! Later vertelde ze dat ze aan het kijken was naar een paar nonnen en daardoor ons kwijt raakte. Maar gelukkig elkaar weer gevonden tussen al die duizenden mensen.
Na het Vaticaan de bus gepakt naar het kattenplein. Dat is een ruïne midden in de stad waar allemaal katten leven. Onder het plein is een soort kattenopvanghuis. Dus daar zijn we heen gegaan. Er zitten heel veel katten die ziek zijn. We hebben een donatie gedaan omdat we zagen dat ze daar goed werk deden voor de lieve beestjes. Daarna naar het pantheon gelopen. En vlakbij het pantheon zit de lekkerste ijszaak van Rome: Grom. Daar hebben we een ijsje gehaald. Heerlijk weer! Even verderop zit mijn nummer 2 van lekkerste gelateria in Rome. Josiene wilde gelijk nog een ijsje halen! Dus die had binnen 15 minuten 2 ijsjes op! Hahahaha. Vlakbij de ijszaken zit Via del Corso. Leuke winkelstraat. Dus daar nog even geshopt! Ik een leuk jurkje, mama heeft de hele GAP leeggekocht. Oh nee correctie. Dat hebben Josiene en ik betaald als verjaardagscadeau. Josiene heeft 2 broeken gekocht. Daarna de metro naar huis en ons omkleden om uit eten te gaan in Trastevere. Voor 10 euro een drankje en onbeperkt eten. Het was leuk. In Trastevere is ook een avondmarkt. Mama zag een hele mooie ring die gemaakt was van een oude lepel. Grappig! Dus die heeft ze ook nog van ons cadeau gekregen :) Daarna snel richting appartement want ik was erg moe. Nog even drankje en dan ons bedje in.

Maandag 8 september
Vanmorgen half 9 de wekker. Ik was iets eerder wakker dus ik heb mij snel aangekleed en ben naar supermarkt gelopen voor verse broodjes, jus d’orange en nog veel meer lekkers. Na een stevig ontbijt richting de bus en richting de typemachine. Hier staan de hele dag mannen naast een krans zonder te bewegen. Dus ik in mijn beste Italiaans vragen hoelang ze daar staan! En die man (niet die daar stonden uiteraard) vertelde mij dat ze elke 2 uur wisselen van de wacht. Vlakbij de typemachine is het Colosseum. Dus daar toen heen gelopen. Het was weer molto hot! Dus elk schaduwplekje die we konden opzoeken die zochten we op! Josiene heeft wat mooie foto’s kunnen maken van het Colosseum. Daarna de metro gepakt om een ijsje te halen bij Fassi (mijn nummer 2 ijszaak). Stonden we daar voor de deur, was die dicht! Sjonge jonge!! Toen maar een Swirl gehaald op Termini. En doorgelopen naar mijn school. Die wilde ik ook wel graag laten zien aan mama en Josiene. In de kantine even bakje koffie gehaald en toen besloten we om terug te keren naar ons appartement. In een supermarkt hebben we een bodem voor pizza gehaald, rode saus, mozzarella en ham. En zelf thuis pizza gemaakt. Mmhh! Daarna even tukkie gedaan en ons klaar gemaakt om uiteten te gaan, wederom in Trastevere.

Ohhhhhhhhhhhhhh en dan vergeet ik nog helemaal te vertellen dat Josiene weer zoiets grappigs zei. We liepen in een straatje vlakbij ons appartement. Mama en ik liepen voorop. En op een gegeven moment horen we Josiene zeggen: ‘He, schietende peuken’. Wij draaien ons om, wat zeg je? ‘Ja schietende peuken’ - terwijl ze naar beneden kijk -. We snapte er niks van. Wat blijkt: iemand gooide vanaf het balkon boven haar een peuk naar beneden en die vloog vlak langs Josiene heen. Ja mensen, dat zijn dus schietende peuken! Mama en ik kwamen niet meer bij van het lachen.

Dinsdag 9 september
Alweer laatste dagje dat mama en Josiene bij me zijn. In de ochtend lekker rustig aan gedaan. Ontbijtje gemaakt, koffers ingepakt, gedoucht. Toen de bus gepakt naar GROM. Want moesten natuurlijk wel een ijsje eten! Daarna gelopen naar Trevifontein. En toen was het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. Nog even ergens eten, in Trastevere natuurlijk. Mama en ik hadden een menu voor 10 euro p.p. Dat begon met een bruschetta, daarna (heerlijke) pasta, daarna vlees (ik schnitzel en mama kip) en een toetje! Wauw!! De koffers in de auto geladen en op naar het vliegveld. Mama en Josiene afgezet. Ze even flink plat geknuffeld!! Mama zie ik over 2 weken weer, samen met papa deze keer! En Josiene zie ik over 4 weken weer! In Milaan. Leuk!!
Nu zit ik in Bracciano. Een lief klein plaatste vlakbij Rome. Morgen om 15.30 uur vertrekt mijn boot naar Sardegna. Zo veel zin in! Ik hoor zoveel leuke en mooie verhalen over het eiland. Ik hoop dat ik genoeg tijd heb om alles te zien!

Voor nu: Bonne notte!

Liefs,
Lisette

  • 09 September 2014 - 21:46

    Daphne:

    Hooi Lisette,

    Super leuk! Genieten en nu kun je je italiaans in de praktijk oefenen!! Super cool en hopen op een mooi park om te gaan hardlopen ;-)

    Genieten en heel veel plezier!

    Xx


  • 09 September 2014 - 22:24

    Marina:

    Oo Lisette, wat weer een mooi verhaal. En ik krijg wel trek als ik dat allemaal leesover die ijsjes en pasta's. Bedankt voor je kaart. Doet die zwoegers op kantoor goed. Veel plezier op je vervolg reis. Foine eivend!!

  • 10 September 2014 - 08:00

    Gosina:

    Super leuke blog! Zo blij dat je zo'n leuk gastgezin hebt getroffen en ze zo attent voor je waren:). Heerlijk dat je je moeder en zusje alle mooie plekjes die je hebt ontdekt hebt kunnen laten zien! Nu tijd om italie verder te ontdekken. Goede reis verder!! Liefs

  • 11 September 2014 - 07:41

    Marja:

    Lisette, dank je wel voor al die super mooie (reis)verhalen.
    Dikke zoen van mij. xxx

  • 12 September 2014 - 20:22

    Marjan:

    He Lisette,
    Weer genoten van je vehalen, nu je lessen in praktijk brengen.
    Geniet er nog maar lekker van. Groet henk en marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 13 Juli 2014
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 22226

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 10 Oktober 2014

Rondreis Italië

Landen bezocht: