Rome, het vervolg - Reisverslag uit Rome, Italië van Lisette Elk - WaarBenJij.nu Rome, het vervolg - Reisverslag uit Rome, Italië van Lisette Elk - WaarBenJij.nu

Rome, het vervolg

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

29 Augustus 2014 | Italië, Rome

Oke, waar was ik gebleven? Vorige week woensdag alweer mijn laatste verslag geschreven. Dan wordt het weer tijd voor een nieuwe! Ik zal per dag kort beschrijven wat ik heb gedaan. Anders zijn jullie wel 3 uur bezig met lezen en dan snap ik dat je afhaakt ;-)

Woensdag 20 augustus
In de avond zijn we met 5 meiden Trastevere in gegaan. Langs de Tiber is een hele leuke markt met allerlei eet en drinkkramen. Hier wilde wel gaan zitten. Ook nog even een potje tafelvoetbal gespeeld. Leuk!

Donderdag 21 augustus
In de ochtend naar school. Ik heb elke dag les van 9.00-10.40, 20 minuten pauze, en dan van 11.00-12.20 uur. En daarna dus vrij om van alles te doen. Die meiden hadden al plannen dus ik ben er alleen op uit getrokken. In mijn boek stonden 3 kerken beschreven die vlakbij mijn huis zijn, dus ik wilde daar graag heen. Alle kerken hier in Rome zijn schitterend. Als je daar binnen komt dan kijk je je ogen uit. In één kerk kon je zelfs biechten in het Nederlands. Bijzonder. Niet gedaan, want ik heb niets te biechten ;-) ’s Avonds heb ik met mijn gastgezin een ijsje gehaald bij Fassi. De oudste gelato fabriek van Rome. En die heeft toch lekker ijs! En ook niet duur. Voor 3 bolletjes betaal je €1,60. Ik ben er inmiddels al 5 keer geweest en elke keer kies ik weer andere smaken. Daarna nog een rondje park gemaakt met ze en toen moest ik van GianPauolo helpen stokjes zoeken. Dan kon hij daarna een ‘kampvuur’ maken.

Vrijdag 22 augustus
Uit school wederom een ijsje gehaald bij Fassi. Die meiden waren toch wel heel nieuwsgierig naar dit heerlijke ijs. Daarna naar de supermarkt eten gehaald en richting Villa Borghese gegaan. Daar zouden we op een bankje ons eten gaan opeten. Bij piazza del Popolo, daar kom je langs als je naar het park gaat, heb je een prachtig uitzicht over Rome. Dus daar een foto genomen,

Zaterdag 23 augustus
’s Ochtends naar de markt. Op Campo dei Fiori zou een leuke markt zijn. Maar toen we daar aankwamen was de markt heeeeeeel klein, en ze verkochten er alleen etenswaren. Daarna naar een markt in San Giovanni gegaan maar dit was ook geen leuke markt. Helaas niks gekocht. Daarna (op zijn Italiaans: Poi) zijn we richting centrum gegaan en hebben weer wat gekocht bij de supermarkt en opgegeten. Eind van de middag had ik met Maaike en Gerard afgesproken! Maaike is mijn collega en zij had deze trip al heel lang geleden geboekt. Is dan wel even leuk om af te spreken. In Trastevere natuurlijk! Was leuk en gezellig. Haha en daarna met Margot en Manouk weer een ijsje gehaald. Deze keer bij La Palma, daar heb je wel 150 soorten ijssmaken. Was dus lastig kiezen welke smaken je wilde.

Zondag 24 augustus
Om 10.30 uur met Maaike afgesproken in de Friese kerk. Dat is een Nederlandse kerk vlakbij het Vaticaan en daar wordt elke zondagochtend om 10.30 uur een kerkdienst gehouden. Dat wilde ik wel graag bijwonen, en Maaike en Gerard ook dus we gingen samen heen. Het was wel speciaal en mooi. Daarna nog even een kaarsje opgestoken. En vandaag was ook de dag dat we de paus gingen zien! Om 12.00 uur zou hij verschijnen vanuit zijn werkkamer en zou hij de mensen op het plein zegenen. En dat was bijzonder zeg! Wauw! Ik kon niet zoveel verstaan van wat hij zei. Maar om daar samen te zijn met al die mensen en dan de paus te zien. Onbeschrijfelijk. Ja ja Johan, ik word nog eens echt weer dat brave katholieke meisje van 6 jaar terug ;-) Daarna met 5 meiden een fiets (voor 5p) gehuurd in Villa Borghese en rondgecrossed! Haha, dat we niet omgevallen zijn is een wonder!

Maandag 25 augustus
Overdag met Manouk geshopt. Heb 3 paar Inblu slippers gekocht, waarvan 2 voor Gosina :) een jurkje en een placemat met Mickey erop voor Gianpauolo. ’s Avonds bij Margot in het appartement gegeten. Ze had heerlijke pasta met rode saus en tonijn voor mij gemaakt! Mmmh!! En daarna Manouk opgehaald en drankje gedaan in Trastevere. Ik was erg moe dus het is niet zo laat geworden. Ik moest wel nog heeeeeeel lang wachten op de bus. Eenmaal thuis snel mijn bed in gedoken.

Dinsdag 26 augustus
Deze avond sushi gegeten met Manouk!! Wauwww, lekker!! Toen we uit de metro stapte dachten we allebei: mijn god, in welke wijk zijn wij beland! Vonden het allebei een beetje eng. Dus toen we uitgegeten waren maar de andere kant op de metro gepakt, en dit was een stuk beter. De sushi was heerlijk, onbeperkt voor 19 euro. Daar hou ik van!

Woensdag 27 augustus
Vandaag alweer 3 weken op reis. De tijd gaat snel! Maar dat is een goed teken :)
Na school eerst weer shoppen met Manouk. Manouk gaat bijna naar huis (helaas!) dus moest nog wat souvenirtjes kopen. Ik heb zelf 2 korte broeken bij de GAP gekocht. Rond 16.30u was ik weer thuis en ging ik boodschappen doen. Want: ik zou vanavond Nederlands koken voor mijn gastgezin. Ik speuren in de supermarkt naar Nederlandse ingrediënten en uiteindelijk viel mijn oog op een rode kool. Ik dacht, laat ik rode kool met een bal gehakt maken en als toetje vanille vla met lange vingers! Dus ik recepten opzoeken en ja hoor! Alle ingrediënten waren er in de supermarkt. Eenmaal thuis begonnen aan het maken van de vanille vla. Ja je hoort het goed, helemaal zelf gemaakt dus! Toen die klaar was begonnen aan de rode kool. Wat een klus zeg! Maar rond 20.00 uur stond er een gerecht op tafel. Allesandro had zijn nichtje uitgenodigd voor het eten (uiteraard in overleg met mij!). Fransesca is 24 jaar oud. Dus wel gezellig om een Italiaans leeftijdsgenootje aan tafel te hebben. Het eten was gelukt en lekker! Iedereen had zijn bord leeg gegeten dus dat is een goed teken!

Donderdag 28 augustus
Na school naar het strand met zijn vijven. We pakten mijn auto en reden in een half uurtje naar het strand. Daar tot 18.00u gezeten en het was heerlijk! Moet natuurlijk wel bruin terug komen dus hier kon ik mooi even aan mijn kleurtje werken! Ik kwam rond 19.00u thuis en toen had mijn gastgezin ook op mij gerekend voor het eten dus ik kon zo aanschuiven. Lekker hoor!

Vrijdag 29 augustus
Bijna weekend! Nog even een ochtend naar school en dan weekend! Haha. In de middag samen met Margot en Manouk ijsje gehaald bij GROM. Voor iedereen die naar Rome gaat: GA NAAR GROM! Dat is zooooooooooooooooooooooooooooo lekker ijs! Daarna met Jeroen en zijn zusje afgesproken voor een drankje. Jeroen is een collega van de politie en had ook al deze trip tijd geleden geboekt. Dus dan moeten we even afspreken he! Was leuk en gezellig. En heb ze (naar mijn mening) wat goede tips mee kunnen geven!
Vanavond nemen we afscheid van Manouk. Morgen gaat ze naar huis. We weten een restaurant waar je voor 10 euro 1 drankje krijgt en vervolgens onbeperkt kunt eten. Een soort tapas! Leek ons erg leuk om daar te gaan eten dus ik ben benieuwd!

Nog even in het algemeen over de Italiaanse lessen: ze zijn leuk! Maar vooral de grammatica is moeilijk. De Italianen hebben mannelijke en vrouwelijke worden en elk woord heeft weer zijn eigen Articolo (le, la, li, gli, i etc) maar ook prenome (una, un, un’). Maar dit heeft ook weer invloed op de bijvoeglijk naamwoorden (grando, lungo). Want als het een mannelijk woord is heeft het dus weer een andere letter aan het einde. Snappen jullie het nog? Nou ik begin het nu eindelijk een beetje door te krijgen. Maaaarrrrrr dan zijn er natuurlijk ook weer uitzonderingen op die woorden. Dus dan denk ik eindelijk een woord goed te hebben, nee natuurlijk niet! Dan moet er weer iets anders van gemaakt worden. Pfffff! Soms luisteren we naar een Italiaanse conversatie en dan moeten we aan elkaar uitleggen wat er gezegd werd. In het Italiaans natuurlijk! De lessen zijn nu eigenlijk alleen nog maar in het Italiaans. Geen woord Engels wordt er meer gesproken. Ik kan nog niet vloeiend Italiaans spreken maar ik kan het wel grotendeels verstaan. Dus ben al wel trots op mezelf :) En laatst in de supermarkt zei iemand dat ik ook al goed Italiaans kon verstaan en spreken! Jeeejjj!!

Nou dit was mijn verslag weer voor vandaag. Ik zal volgende keer wat sneller schrijven! ;-)

Liefs en buon appetito,
Lisette

  • 29 Augustus 2014 - 18:46

    Hans:

    Hahaha, het recept zoeken voor rode kool??? Echte Hollander....

  • 30 Augustus 2014 - 10:37

    Gosina:

    Respect voor het Nederlandse koken;)!! En super bedankt voor de slippertjes, ben ik natuurlijk super nieuwsgierig naar:). Gaaf dat je de taal langzaamaan (piano piano toch?!) leert! En strand, terrasjes, mooie kerken en al dat lekkere eten en drinken blijft heerlijk klinken. Een lekker weekend gewenst! Liefs

  • 31 Augustus 2014 - 16:01

    Marjan:

    He Lisette, je beschrijft je bezigheden leuk.
    Je hebt het naar je zin als ik het zo lees. Geniet ervan en vooral van de ijsjes
    Knf
    Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 13 Juli 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 22186

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 10 Oktober 2014

Rondreis Italië

Landen bezocht: